Byte bordsgenomföringar

Den som någon gång för ex tagit bort logg-givaren för att rensa paddelhjulet när båten ligger i vattnet vet med vilken enorm kraft vattnet väller in genom det lilla hålet och hur snabbt det blir ansenliga mängder vatten i båten. Om en 1” genomföring går helt av har jag svårt att tro att man kan hålla undan med endast en länspump av standardtyp.

Det finns alltså anledning att fundera ett varv extra på vad man monterar i skrovet för att hålla båten flytande när man byter sina bordsgenomföringar. För bordsgenomföringar och ventiler är det normalt sett är det 3 olika material som bedöms vara lämpliga att montera under vattenlinjen.

  • Brons
  • Komposit (plast)
  • Avzinkningsfri mässing

Kompositgenomföringar tror jag kan vara ett riktigt bra alternativ men jag valde bort det från början då vår båt är utrustad i traditionell stil och komposit kändes lite för ”high-tech”. I svenska båttillbehörsaffärer säljs vanligtvis sett bordsgenomföringar och ventiler i metall lösa och oförpackade och man får själv plocka ihop det man behöver och tycker passar ihop. Gängtejp säljs i regel för att täta sammanfogningar. Delarna kostar inte många kronor. En ½” bordsgenomföring kostar ca 70kr på Sea Sea per dec 2014.

När jag gav mig ut på jakt efter nya bordsgenomföringar vintern 2013 kunde jag konstatera några saker man kan tycka är märkliga.

  • Alla bordsgenomföringar och ventiler jag hittade var omärkta, dvs ingen info om materialets certifiering eller standard.
  • Ingen båttillbehörsaffär kunde uppge någon detaljerad info annat än att vissa av produkterna (bordsgenomföringarna) var ”korrosionsbeständiga” eller avzinkningsfria. För ventiler uppges ingen info alls.
  • Ingen affär uppge vilka vilka delar som passade till vad- allt såldes löst, kanske från fler olika tillverkare.

Eftersom delarna var så pass billiga och det ofta är så att man får det man betalar för så forskade jag vidare i frågan och fick några insikter genom artiklar, forum och kontakter med tillverkare. Bordsgenomföringar är ju trots allt en rätt vital del av en båt…

  • ISO standarden för bordsgenomgöringar och ventiler i metall (IS0 9093-1) säger följande: “Materials used shall be corrosionresistant…a material which, within a service time of five years, does not display any defect that will impair tightness, strength or function. Man undrar hur många båtägare som tanker sig byta bordsgenomföringar var 5e år. Här finns en förklaring till att dessa delar säljs billigt och utan särskilt mycket info om produkten. De behöver helt enkelt inte hålla mer än 5år!!
  • Avzinkningshärdig mässing som är att likställa med brons när det gäller motståndskraft mot korrosion ska vara märkt med CW602N, ibland även CR. Dessa har jag inte hittat i svenska båttillbehörsbutiker.
  • Märkningen CW617N är vanlig mässing med högt zinkinnehåll som är gjorda för att sitta i färskvattensystem. Delar med denna märkning är inte klassade som avzinkningsfria och lämpar sig därmed inte att monteras under vattenlinjen på en båt. Ventiler med denna märkning går att köpa lite varstans.
  • Ventiler och bordsgenomföringar har olika gängor oftast NPS för ventiler och NPT för genomföringar. Om detta ingen info i svenska butiker.

När jag kommit så här långt stod det klart att jag behövde leta efter bordsgenomföringar någon annanstans än på Watski. Det verkar som att man i utlandet, tex i UK och USA har ett helt annat fokus på denna viktiga utrustningsdetalj som håller båten flytande och jag hittade både alternativ på kompositgenomföringar och bronsgenomföringar.

Till slut föll valet på Groco Marine som tillverkar ventiler och bordsgenomföringar i brons och som bl a säljer sina produkter via den stora återförsäljaren West Marine. Grocos katalog hittar man på www.groco.net. En av insikterna under denna research är att man i många andra länder menar att den i Sverige så vanliga installationen med en ventil skruvad direkt på en bordsgenomföring som sitter i skrovet är otillförlitlig av två skäl. Dels är inte delarna konstruerade för att ta emot slag från sidan och kan knäckas och dessutom är har ventiler och bordsgenomföringar två olika typer av gängor som inte är 100% kompatibla med varandra. En ”Seacock” är istället en ventil som sitter bultad mot skrovet på insidan och har genomföringen iskruvad från utsidan. På så vis får man en väldigt robust konstruktion som sitter stadigt fast i skrovet. De bordsgenomföringar jag skulle byta var 3st ½” och 2st 1”. Jag bestämde mig efter rådgörande med Groco Marine för att installera ½” genomföringarna på ”traditionellt svenskt vis” och 1” genomföringarna för självlänsarna enligt den robustare modellen med fastbultad ventil. Grocos produkter är certifierade för marin miljö, gjorda i brons, har en solid kula, handtag i rostfritt stål, säten och packningar i ptfe, dräningspluggar och är trycktestade och certfifierade för att användas med vatten, olja och gas.Jag köpte Groco produkterna via Grocos återförsäljare i UK http://www.marinecomponents.co.uk/ Bäst är nog att beställa direkt från USA om man kan få frakten löst. För att täta gängorna så valde jag en gängtätningsprodukt som heter Loctite 577. Fördelen med denna är att man kan justera delarna fram och tillbaka tills man fått det som man vill, tills skillnad från gängtejp. Dessutom är den enkel att jobba med när man är amatör. Pasta och lin funkar säkert utmärkt det också.

Till 1” ventilerna plastade jag upp en ”backing plate” på insidan av skrovet som laminerades fast med epoxy. Även de mindre bordsgenomföringarna fick en ”backing plate” som sattes fast i glasfiberspackel. På vår båt är distansmaterialet kring bordsgenomföringarna redan urtaget och ersatt med enkellaminat. Vad gäller slangklämmor använde jag dubbla rostfria syrafasta och till 1” genomföringarna så valde jag en kraftigare modell med en rostfri bult mot gänga istället för vanlig snäckskruv.

I samband med detta arbete monterades även nya instrumentgenomföringar till Nexus instrumenten. Här nöjde jag mig med att köpa nya genomföringar, försänka dessa i skrovet och montera dem i elastisk epoxy.

17 reaktioner på ”Byte bordsgenomföringar

  1. Hej.

    Använde du Bostik SIMSON MSR CA för limning/tätning av bronsgenomföringar mot skrovet? Gick det bra? Jag frågade själv Bostik som svarade att de inte visste om det funkade bra att limma/täta brons… Själv tätar jag alla gängor med Scantech 4000T, men funderar på om man kan använda TEC7, Simson MSR CA lr liknade som alternativ till Sika 291i. Sika KRÄVER primer enl sika själva för att det ska bli bra mot brons…

    Är dina ventiler chromad mässing, eller rostfria? Är det FBV? Då jag ska köpa själv så är jag intresserad varför du inte valde BV?

    • Hej! Ja, jag har använt Simson msr ca för tätning mot skrov. Upplever inga vidhäftningsproblem mot brons. Har gjort detsamma på tidigare båtar jag ägt. Jag upplever denna som mer lättjobbad än Sikan, dessutom utan isocyanater som inte är så hälsosamma. Jag använder Loctite 557 för gängtätning, mycket smidigt. Ventilerna är också i brons, FBV varianten. Upplever att FBV är fullt tillräcklig för mitt behov i Östersjön . Det är en signifikant prisskillnad.

  2. OK… Du använde ingen Bostik cleaner och/eller primer före din MSR CA? Aceton och sedan Simson MSR CA? Kanske inte är samma behov som sika291i då Sika är polyuretan och MSR CA ju är ett SMP. Körde själv både aktivator och primer före Sika 291i för bästa vidhäftning mot brons när skrovgivaren monterades förra året. Allt enl Sikas expert. Men de kanske bara vill sälja. Men under vattenlinjen vill man ju såklart inte chansa 🙂 Jag funderar ev på att sätta fast bordgenomföringarna med epoxi ”NM Spackel Elastic 705 ” vilket enl samtal med nilsmalmgren.se ska bli tätt, elastiskt då det är olika material med olika utvidgning samt starkt. För epoxi vet jag fäster grymt på de material som kommer användas. Och det utan primers etc. Vad tror du?

    En ytterligare fråga… Övervägde du en bultad fläns mot skrovet och sedan en lös kulventil (brytbar) istället för bultad kulventil direkt mot skrovet? Hur resonerade du? Eller tänkte du inte på det? Du verkar annars gjort som jag brukar och tänkt längre än man behöver 🙂

    B t w
    Bra och proffsig postning du gjort !

    • Tack ska du ha. Jag rengjorde noggrant med aceton. Kul att du sett på NM Spackel Elastic 705, jag gjorde som du föreslår och satte fast mina genomföringar för instrument med denna produkt. Fungerade mycket bra och blir en ”stadig”fastsättning då den är lite elastiskt men såklart mkt hårdare än vanligt konstruktionslim. Dessutom bra vidhäftning som du säger. Nm produkter är överlag bra. Deras 206 epoxyspackel är också en höjdare. Kommer inte helt ihåg resonemanget jag hade kring lös fläns eller inte. Vet dock att jag såg på det men valde integrerad fläns i ventilen. Minnet sviker:) ja, vet man att det finns en bättre lösning ”out there” så är plötsligt tid och pengar inga hinder:) lycka till med projektet!

  3. Ska precis till att beställa lite grejer nu. Såg att du hade vanlig spårskruv för dragningen av din ”seacock” genom skrovet. Är dessa i brons? Frågar då jag själv funderar över potentiella galvaniska problem mellan metallerna. Sen undrar jag om du satte fast/tätade skruvarna med hård eller elastisk epoxy (tänkte på ev risk för sprickbildning p g a olika längdutvidgning mellan metall och skrov)? Eller har du tätmassa i skruvhålet och gjorde lade epoxy för att täcka skruvskallarna på utsidan? Frågar då din skrift är en av de mer genomtänkta jag läst runt genomföringar.

    Funderar själv på att ta sexkantsbult i brons och försänka in dem i en grov backingplate och täta/sätta fast skruven i backing plate med elastisk epoxy för ev värmeutvidgningsskillnad. Sedan tänkte jag laminera fast backingplaten ordentligt. Idén är för att slippa genomgående hål i skrivet. Men det kanske inte är att rekommendera.

    • Stämmer, dessa är rostfritt syrafast. Tycker absolut brons kan vara värt att överväga. Jag resonerade som så att denna bult sitter torrt i skrovet och endast ligger an mot ”seacocken” inombords i båten, här använde jag tätmassa i skruvhål och mellan brons/rostfritt. Evt kan också en plastbricka vara en lösning, används bla på relingslist i aluminium som dras med rostfria bult, du har säkert sett det. Alternativt då brons. Jag spacklade igen försänkningen i skrovet med NM 206 lätt, eftersom jag gjorde det i samband med epoxybehandling är det sedan målat med 4 lager NM Böldspärr FS 023 och 2 lager VCtar2. Tror inte det är fel att spackla försänkningen/täta med elastisk epoxy. Speciellt om man har en genomsläpplig färg utanför spacklingen. Det finns en bra beskrivning (bland fler bra beskrivningar) av hur man gör en ”backing plate” utan att ta hål i skrovet på denna sida, du kanske redan sett den: http://www.pbase.com/mainecruising/backing_blocks I min båt som har sandwichlaminat i skrovet hade jag övervägt en sådan lösning om det inte hade varit för att sandwichen var föredömligt urtagen på de platser genomföringarna sitter. Bulten går alltså genom homogen glasfiber.

  4. Ett kommentar till din post… Kanske kan vara av värde för någon som läser din artikel.

    Jag mailade i slutet av juli 2015 en fråga till SeaSea HQ avseende frustrationen över att butikerna inte hade märkt rördetaljerna eller vet ett skvatt om dem. Precis det du skrivit om. Jag fick svar. Vissa detaljer är ok. MEN… De kan inte berätta vilka grejer på hyllan som gäller just nu. Så därför går SeaSea bort för mig.

    Så här svarade de:

    –snip–
    Hej Per-Olof,

    Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan här! Vi tar våra mässingsdetaljer från tre olika leverantörer, och de specifikationer jag kan hitta är följande:

    Metallfabriken Norden leverantör 860. Deras mässing är Avzinkningshärdad mässing (AMC-metall)
    Holmgrens Metall leverantör 587. Deras mässing är Avzinkningshärdad mässing enligt CW602N
    Maestrini leverantör 80060. Mässing enligt norm EN1982, Alloy CC753S

    Hoppas detta kan vara till någon nytta.

    Med vänlig hälsning

    –snip–

    Det blir nog Groco eller Perko i brons för mig.

    /Peo

    • Tack för att du tog dig tid att tillägga detta! Egentligen är det ju helt åt skogen..men det styrs väl som det mesta av efterfrågan från kunderna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s