Om s/y SVAJ

SVAJ hette tidigare Puppy och är Cenit 33 skrov nr 32. Hon levererades i 9/10 dels fabrikat med varvsbyggd inredning i juli 1985. Vi är den tredje ägaren till denna Cenit 33 och har haft henne sedan 2007.

Utöver standard är Cenit 33 SVAJ utrustad med:

  • Mast från Isomat (NG 46) med rod-rigg
  • Självslående fock
  • Isolerat akterstag
  • Hydralisk akterstagsträckare från Navtec
  • 4 st Andersen 46ST i sittbrunnen samt 2st Andersen 28ST på rufftaket
  • Lite mer påkostad inredning med ventilationsjalusier m.m
  • Totalt 4 skylights i rufftaket
  • Dubbla vattentankar 2 x 90 lit
  • Dubbla bränsletankar 2 x 90 lit
  • 27 hk motor (Yanmar 3GM)
  • Levac vacuumtoalett
  • Annan skrovdesign (3 mörkblåa stripes)
  • Balsa som distansmaterial istället för divinycell som var standard (balsa har bättre vidhäftning mot glasfiber vilket gör ett starkare skrov, metoden används bla av Dehlervarvet)
  • Rostfri roderaxel
  • Förstärkt kölkonstruktion samt längsgående förstärkningar i skrovet
  • Förstärkt skrovlaminat med 2x400g matta på in och utsida

Mätbrev E5653

Annonser

7 reaktioner på ”Om s/y SVAJ

  1. Hej
    Äger Cenit 33 SWE 1 Tessla och jag känner igen din båt, tror vi träffades för några år sedan vid Broken.
    Kul med din hemsida.
    Är intresserad av din Hydralisk akterstagsträckare från Navtec, vem har dessa och vad ligger de på för pris?

    • Hej Stefan! Det kommer jag ihåg, din båt är ju om jag minns rätt en hel del specialutrustning på, bla kolfiberrigg eller hur? Om du googlar på Navtec Integral Hydraulic Backstay Adjuster så hittar du den. Den sitter alltså integrerad i akterstaget och manövreras med ett handtag och ett vred där man pumpar upp/släpper ut tryck. Tyvärr är det bara Riggarna i Göteborg som servar Navtec i Sverige, kan vara en nackdel. Hoppas vi ses på sjön i sommar!

      • Hej igen och tack för svar och info
        Stämmer, min båt har en del special bla riggen.Ska sjösätta nästa helg den 2/5.
        Finns sträckaren att köpa av något svenskt företag? vet du var din är köpt? Funderar även på en kaskadlösningen med block vilket är ju lite billigare.
        Var är din hemmahamn? själv ligger jag i Loftahammar ovanför Västervik.
        Blir nog norr över i sommar till Stockholms skärgård,så vi kanske ses, Broken är en av favoriterna.

      • Hej, tror att riggarna i Göteborg säljer Navtec, men om jag minns din rigg rätt så tror jag att en kaskadlösning egentligen är att föredra. Snabbare och lättare att jobba aktivt med och längre ”slaglängd”, som du också nämnde så är priset för de här hydrauliska sträckorna rätt högt, tror det billigaste är att isf köpa från USA. Vi har båten på Värmdö utanför Stockholm men är medlemmar i Nyss och seglar ofta åt det hållet!

  2. Hej!

    Intressant webbplats! Lite konstigt att jag inte snubblat in på den tidigare…
    Är tredje ägare till ”Fat Ass” Cenit 33 nr 73 från 1989 som vi köpte i Holland 2011. Den såldes som ny till Finland och har varit en sväng ner till medelhavet och vänt.

    Har en fundering på att lossa rodret och titta över packningar och lager. Har haft lite problem de senaste åren med att det gnisslar och är lite trögt speciellt i början på säsongen och sedan går det lättare när den legat i och använts några veckor. Har du haft loss rodret nångång och är det nåt speciellt att tänka på?

    Mvh //Niklas, Göteborg

    • Hej Niklas! Grattis till en fin båt! Jag har haft loss mitt roder som är av aluminiumtypen för att försänka om och byta bultarna som håller roderbladet till hjärtstocken. Själva rodret lossas genom att lossa kvadranten och låsbulten ovanför denna, sedan glider rodret ner genom hjärtstockshylsan. Enkelt men man måste gräva en grop eller ställa båten mot lägre underlag för att få ut rodret. På min båt sitter en rostfri hjärtstock lagrad i en nylonhylsa, alltså inga andra rörliga lagringar. Ovandelen av hylsan är ovan vattenytan och ”packningen” består av ett platt gummi som kvadranten vilar på. Sammanfattningsvis en enkel konstruktion som ska vara lätt att ta isär. Smart att kolla evt glapp av hjärtstocken i hylsan, där ska vara stumt. Lycka till!

      • Tack för tipsen! Låter inte alltför krångligt, men just nu står båten på plan asfalt så det där med att gräva en grop låter sig inte göras hur som helst 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s