Flexofold corrosion problem

Mina nya Flexofold bronspropeller ser ut så här efter en säsong i vattnet. Jag fick den tidigare utbytt av återförsäljaren men den nya ser likadan ut. Jag hade tidigare en gammal Alco flip bronspropeller som suttit på båten i nästan 30år och inte visat några sådana här tendenser. Den hade inte heller några offeranoder som Flexofold har. Jag har inte ändrat någonting i elsystemet varken i båten eller på land. Så galvaniska strömmar osv ska vara detsamma. Det verkar helt enkelt som att propellerbladen är av högre kvalitet än resten av propellern som då fungerar som offeranod. Offeranoderna på Flexofolden och också helt uppätna vid upptagning. Någon som har liknande erfarenheter? 

  

Blades after polishing

 
My new Flexofold bronze propeller looks like this after a season in the water. I had it previously  replaced by the dealer but the new looks the same. Before, I had an old Alco flip bronze propeller that sat on the boat for almost 30 years and has shown no such tendencies of corrosion. It also had no anodes that the Flexofold have. I have not changed anything in the electrical system. It simply seems that the propeller blades are of higher quality than the rest of the propeller which then acts as a anode. Someone who has similar experience from Flexofold props?

6 reaktioner på ”Flexofold corrosion problem

  1. Hej,
    Hur har gick det denna säsong? Vi bytte till en Flexofold i somras och vid upptagning var nästan hela offeranoden på propellern borta samt en vid beläggning på pladen. Känns mycket oroväckande. Hade också en AlcoFlip innan som aldrig visade några tendenser på korrosio trots avsaknad av anod.

    • Hej! Ja, min ser ungefär likadan ut denna säsong. Bladen är helt opåverkade men anoderna är helt borta och cylindern har korroderat i området runt anoden. Det är ju ingen stor påverkan som påverkar hållfastheten men det är ju uppenbart att cylindern är tillverkad i en mindre korrosionsbeständig legering än bladen. Jag testade i år efter tips från en kompis att inte ha fett annat än på kuggar och splines. Det kan evt ha någon effekt för den såg bättre ut i år än förra året. Ska maila dig en bild. Sammantaget är det ju uselt att man ska köpa dyra anoder varje år samtidigt som propellern korroderar..

  2. Hej,
    Har en Flex-o-fold propeller som monterades 2015 och har samma fel, dvs. navet är korroderat men propellerbladen är fina. Flex-o-fold i Danmark säger att det beror på galvaniska strömmar, man jag har inte ändrat något i elsystemet och ligger endast någon enstaka natt per säsong med landström, så jag tror inte att det stämmer. Orsaken är förmodligen, som ni skriver, att materialet i navet har sämre kvalitet än bladen. Det är inget onormal förbrukning av zink-anoderna.

    • Hej, Tråkigt att höra. Det verkar som om många har liknande erfarenheter med korrosion i navet men inte på bladen samtidigt som zinkanoder på tex S-drevet inte uppvisar någon onormal förbrukning. Har du zinkanoder på ditt propellernav?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s