Segling till Åland och Finland

1. 2014 års semestersegling gick via Åland till Hangö i Finland. Första veckan hängde vi på KSSS eskader vilket var en väldigt trevlig upplevelse, därefter fortsatte vi på egen hand mot Finland och tillbaka. Totalt var vi ute 4 veckor. Det var andra gången vi seglade till Åland och första till Finland. Generellt sett så är det mindre båtar i Åland och Finland än på svenska sidan, det är fler gästhamnar men även fina naturhamnar, sjökorten är väsentligt bättre än förr och folket är välkomnande. Dessutom är Åland solsäkrast i hela Östersjön. Jädra bra ställe att segla till helt enkelt.

bild (00000002)

Seglingens rutt

Dag 1 Lidö inför övesegling
Fin ö att promenera på som ägs av Skärgårdsstiftelsen. Lidö har en lång och intressant historia ändå från medeltiden är och värt ett besök. Vi låg i gästhamnen och åt en bra middag på värdshuset. Gästhamnen och tillhörande service var dessvärre helt oorganiserat. Innanför bryggan är det grunt. Förtöjning med ankare.
Fina promenadvägar på Lidö

Dag 2 Kärringsund
En riktigt fin vik och barnvänlig gästhamn där vi gärna hade spenderat fler dagar. Sandstrand, museum, servering och en del annat att göra.Förtöjning med boj.
Viken i Kärringsund har fin strand

Dag 3 Djupviken
Bra naturhamn för allt utom nordliga vindar på Ålands norra sida. Då kan jag tänka mig att det blir direkt otrevligt här. Vi låg vid en platt klipphäll längst in till vänster (östra sidan) och hade fin kvällssol. Står i SXK hamnbeskrivning att viken är lite mörk vilket vi inte upplevde i strålande solsken.
Eskaderlekar i Djupviken

Dag 4 Havsvidden
Magnifikt hög hamnavgift men grymt trevligt ställe. Känns ändå som valuta för pengarna. Välskött gästhamn, bra krog, poolhus, bastu och allmänt hög standard. Gästhamnen är rätt trång och grund. Bojstenarna är förankrade i stora cementblock som djupgående segelbåtar får hålla ut från. Angöring i dåligt väder skulle jag helt undvika, öppet mot nord.
Hamnen på Havsvidden

Dag 5 Enklinge, Glada Laxen
Stannade för att bunkra i Enklinge. I Enklinge finns en gästhamn modell enklare som verkar drivas på hobby nivå, cyklar finns att låna för att ta sig till handelsboden som är liten med givet förutsättningarna ett helt ok utbud. Glada Laxen har en fin gästhamn med bojföröjning precis nedanför den erkänt bra krogen. Man kan också hyra vedeldad bastu som är mysig. På ön finns också ett gammalt sjöbevakningstorn som man efter ö.k kan få besöka vilket vi gjorde, darrigt i benen högst upp! Det finns en genväg utanför lederna som förkortar vägen mot Kumlinge/Glada Laxen avsevärt.
Uppe i sjöbevakningstornet

Hamnen på Glada Laxen

Genvägen från Glada Laxen till Kumlinge

Dag 6 Husö
Här finns en stor övergiven stugby som var rätt spännande att kolla in. I övrigt en vacker plats. Det var mycket orm på ön och man får se upp för tågvirke som flöt runt i hamnen. Bryggan i mycket mycket dåligt skick och även den övergiven. Här sa vi farväl till våra eskaderkompisar och fortsatte österut.
Dag 7-8 Kökar Karlby
Efter ett rätt högt tempo i sällskap av eskadern behövde vi några liggdagar. Hamnen i Karlby har en lång och grund insegling men följer man bara utprickning och enslinjer är det inga problem. På området utanför inseglingen grundar det upp och här kan det gå hög sjö.Vi passade på att rensa sjövattenfiltret pga alger, bytte bränslefilter. Det går en kanal från Karlby som mynnar i en fin liten skärgård på norra sidan, här paddlade vi SUP, perfekta vatten för det. Maten på krogen i Karlby var sådär men personalen var trevlig. Affären i Karlby som är den största på Kökar var riktigt dålig, tydligen handlar öborna numera på nätet och får maten levererad från Mariehamn. I Karlby ligger också en skola som har en bra fotbollsplan och andra lekytor som vi nyttjade flitigt. Gästhamnen är i övrigt bra med bastu, tvättmaskin mm.
Matbutiken i Karlby hade MKT begränsat utbud.

Matbutiken i Karlby hade begränsat utbud.

Dag 9-10 Kökar Sandviken
Efter två liggdagar tyckte vi det var så skönt att vi bara bytte sida på ön och la oss i Sandviken istället. Här finns det en liten strand, mini-butik (som är helt ok). Man kan även hyra cyklar vilket vi gjorde och begav oss till St:Anna kyrka som är från 1784. Här finns också klosterruiner då ett av Finlands tre medeltida franciskanerkonvent grundades här och verksamhet fanns här redan under 1200-talet. Att gå runt på kyrkogården och läsa på gravarna tyckte vi också gav en intressant bild av hur skärgårdsfolket levde är förr i tiden.
SUP paddling i gästhamnen

Kyrkan i Sandviken

Gästhamnen

Gästhamnen i Sandviken

Dag 11-12 Finska Jurmo
Jurmo är en pärla längst ner i södra skärgårdshavet. Här finns en bra hamn, vi hade med oss SXK hamnbok (väldigt bra för övrigt) som har med denna hamn men fick den inte helt att stämma med verkligheten. Vi sticker 1,80 semesterlastade och låg mot vågbrytaren längst in i hamnen med god marginal, boken anger att det är grundare. Vi hittade inte heller grundet på nocken av en av bryggorna.Naturen på ön är fantastiskt fin och man kan gå promenader på klapperstensfälten, köpa rökt fisk och annat i hamnen och gå till byn där det för övrigt bor ett gäng alpackor..=)

DSC03650 DSC03678 DSC03676 DSC03666 DSC03664 DSC03662 DSC03661 DSC03654

Gästhamnen

Dag 13 Rosala
Hamnen i Rosala är inte direkt någon upplevelse men alla service finns inkl en hygglig butik och man ligger bra. Detta är gamla vikingatrakter och vi tog promenad till öns vikingamuseum där man höll den årliga vikingafestivalen. Ungarna tyckte det var helkul!
DSC03693 DSC03698
Dag 14-16 Hangö
Finlands seglarmetropol Hangö har en fin och stor hamn som omges av väldigt fina långgrunda sandstränder. Här låg vi i 3 nätter och bara slappade på stranden. I själva stan händer inte så mycket men det är helt klart en mysig plats. Här finns stora butiker för bunkring, sjömack osv.
Gästhamnen i Hangö

En av Hangös fina stränder

Dag 17 Vänö
Vände åter västerut och gick till Väno som har en liten pittoresk gästhamn bredvid öns handelsbod. Det är en upplevelse i sig att komma till många av öarna i Finska skärgården där det fortfarande finns bofasta. Kul att promenera runt på ön och kika runt på livet där. I handelsboden säljer de en del hantverk till löjligt låga priser, vi köpte en fin mössa till minstingen.
Handelsboden på Vänö

Genuin skärgårdsby

Dag 18 Björkö
En riktigt fin naturhamn där man ligger helt skyddad, som bonus finns en stor insjö på ön, bara några meter ifrån havsnivån. Hit går hela viken för att bada och det är verkligen en perfekt badsjö med fina klippor, sötvatten och fantastisk omgivning. En av våra favoriter på resan.
Hamnen

Insjön, notera nivåskillnad mot havet

Dag 19 Sälsö
Här låg vi på svaj ensamma i viken och fick endast besök av en liten fiskebåt som sålde rökt aborre, mums. Vi testade innan vi angjorde Sälso att gå in på bryggan vid Svinö bryggan men tyckte det var för grunt och vände. Någon som har en bättre beskrivning?
Varmt i vattnet denna sommar

Dag 20 Sommarö
 Efter bunkring på Foglö som har den bästa butiken i området gick vi till Sommarö och låg på svaj i viken. Det här är en bra vik att invänta översegling till Sverige ifrån.
Dag 21 St Högskär
Översegling till Sverige och Söderarmskärgården. En anledning till att detta område fortfarande inte är smockfullt med båtar i juli torde vara att det tidigare var militärt och tillträde förbjudet. Desto bättre då vi kunde spendera några dagar här i stort sett ensamma. St:Högskär var tidigare en gammal KA anläggning (tror i princip hela ön var ursprängd och ”inredd”) och ungarna tyckte det var spännande att gå runt och undersöka omgivningarna.

Fina områden för en SUP-tur

Någon form av militär aktivitet finns fortfarande…

St:Högskär

Dag 22 Långskär
En vindkantring pga ett förbipasserade åskväder som var grymt kraftfullt över Stockholm gjorde att vi bytte ö och la oss utanför Långskär på svaj. Vi hade precis hittat en blåbärsskatt när vinden tilltog och blåbären fick snabbplockas men motorn igång och backen ilagd.
Dag 23 Inre Hamnskär östra viken
Kort skutt till något av en klassiker bland gästhamnarna i norra skärgården men där vi inte varit särskilt mycket. En fin vik med perfekta klippor för grillkvällar längst in.
Fäktning på gång..

Dag 24 Norrpada
Vackert som bara den och massor av båtar såklart. Väldigt fint att paddla runt med SUPen då det finns många grunda områden och passager. Grillkväll för säkert 20e gången den här semestern.
Grymt vackert på Norrpada med alla grönska

Dag 25 Rödlöga
Den här ön ligger oss varm om hjärtat och här blir det minst ett besök per sommar. Handelsboden levererade i vanlig ordning och den varmrökta laxen och hemlagrade osten utgjorde sommarens bästa måltid.
Utanför handelsboden

Dag 26 Storö Bockö
Sista natten tillbringades i Möjaskärgården, även här väldigt bra vatten att paddla SUP, nu tog vi med oss fiskegrejerna. Trots att vi såg gäddorna stå runt vassarna från SUPen man får riktigt bra översikt då man ”står på vattnet” lyckades vi inte kroka någon. Men det var nog så spännande.

En av vikarna man bara når med liten grundgående farkost